Grey Collections: Hvordan markedsføre denne ideen uten økonomiske ressurser.

Ideen

Ideen kom da Regine Jensen fikk seg en greyhound mini. Denne rasen har lite pels, og hun innså at hun ville få et behov for hundeklær til kalde dager. Regine interesserer seg for mote, og følte det naturlig at hunden skulle se fin ut i de klærne og halsbåndene den brukte. Hun følte derimot ikke at produktene i dette markedet hadde den stil og design hun så etter. Her så hun et mangel i markedet! Hun startet med å sy og lage halsbånd selv, noe som gikk i masseproduksjon til hennes egen hund. Samtidig vokste også drømmen om å lage sitt eget merke av klær og halsbånd til små hunder. Våren 2014 fikk hun med seg sin venninne Jeanette Amundsen på laget, og sammen har de skapt et mer moteriktig og delikat motemerke for hund.

Navnet ble Grey Collections med visjonen:

«Functional fashion for small dogs!».

«Handmade clothing, collars and leashes made for smaller breeds, following colors and moods for each season of the year.
Your dog can stay warm and comfortable, and still look fashionable at the same time»

 10151347_639743039408725_286716404_n

Konseptet er at nye kolleksjoner skal representere hver årstid, med inspirasjon fra menneskemotet i både farge og form. Med begrensede ressurser har de startet på Facebook og Instagram, hvor folk kan følge deres prosess og sluttprodukt, og de prøver å lage et engasjement rundt merket. Det har vist seg å være et interesse for merket, og på sensommeren i 2014 la de ut to av produktene på etsy.com istedenfor å åpne egen nettside, da de har liten kompetanse og lite ressurser til å åpne en egen nettside. Drømmen er å kunne åpne en egen nettside og å bli så pass stor i etterspørselen at produksjonen kan legges til land med lavere produksjonskostnader.

Posisjonering og konkurrentanalyse

For å kunne posisjonere seg er det en fordel å ta for seg en konkurrentanalyse, der man går inn på konkurrentenes websider og noterer seg hva de gjør for å lykkes. Man har ikke lyst å herme konkurrentene, men snarere finne ut om det er noe man selv kan gjøre bedre, og man bør finne minst en egenskap med seg selv som man tror at konkurrentene ikke har, men som kunder vil verdsette. Utvalgte konkurrenter er følgende:

 http://www.hundepoter.no

http://www.dogcollection.net

http://www.hundedesign.no

http://www.ilovedogs.no

Det første man kan konkludere med etter å ha gjort en lettere reseach på konkurrentsidene er at hundemoten for små hunder er gjennomgående søt, jålete og til tider barnslig. Her er det store muligheter for å få inn en mer sofistikert, stilren og balansert look for et klientell som liker det lekent, men som kanskje kan synes at det kan bli litt for mye av det gode. Her kan Grey Collections ha en konkurransefordel. Sammenlignet med konkurrentene konsentrerer seg merket kun om halsbånd og hundeklær til små hunder, noe som gjør at de kan dyrke og utvikle akkurat dette konseptet etter sesongens menneskemote. En annen fordel de har i forhold til konkurrentene er at produktet ikke er en masseproduksjonsvare, men laget for hånd med kjærlighet. De unnviker den jålete, sukkersøte og barnslige stilen og konsentrerer seg om et stilrent, moteriktig men fortsatt lekent produkt.

1622227_654619647921064_3623422585083537444_n    10247344_650705901645772_3573146644632766706_n 10170921_649936171722745_4242165606723386543_n

 

Transaksjonskostnader

Generelt senkes søkekostnadene dramatisk i det digitale nettsamfunnet, fordi vi får tilgang til andre informasjonskilder og andre handelsprosesser. Mange av våre søk etter aktuelle produkter er i dag overført til nettet, og det gjelder å bli sett som et relevant produkt når søkeordet tastes inn. Når man reduserer både søke- og informasjonskostnadene knyttet til eventuelle kjøp, noe som blir stadig viktigere jo større tilbudet av aktuelle kjøpsobjekter blir, vil transaksjonskostnadene bli lavere og det blir enklere å overføre dem rent fysisk, enten det er varer eller digitale tjenester. En viktig kilde til å senke informasjonskostnadene i dag kan også være ulike spesialiserte nettsamfunn. Vi velger i vel så stor grad med utgangpunkt i subjektive attributter, som merkevareegenskaper og ikke minst hvordan kjente personer og vårt nettverk vurderer de aktuelle produktene.  Vi blir helt klart påvirket av våre venner, våre venners venner og til og med våre venners venners venner, det vil si i flere ledd. Det smarte med sosiale medier som Facebook, Instagram og blogger er at de synliggjør nettverkene, og at de kan være med på å forenkle påvirkningen. De sosiale mediene bidrar derfor på alle måter til å senke både søke- og informasjonskostnader og beslutningskostnader fordi vi i stor grad baserer våre beslutninger på hva andre personer tidligere har gjort. Dette er noe jentene bør tenke over når de velger strategier i sosiale medier. Hvor finner de nettsamfunn for hundeglade folk? De kan lete etter portaler, bloggere som konsentrerer seg om hund, rosabloggere med hund, facebookgrupper, instagramkontoer og så videre. Disse kan skape oppmerksomhet rundt Grey Collections produkter.

 

Nettverkseffekter og increasing returns

I den digitale verden må man tenke globalt fordi digitale tjenester kan kjøpes av folk i hele verden bare de har tilgang til internett. Nettverkseffekter krever at man aktivt bidrar med noe i nettets ”delingskultur”. Et nettverk består av enheter som er bundet sammen av ulike relasjoner. Metcalfes lov beskriver nytten av nettverket som en funksjon av antall mulige koblinger. Prinsippet er at det blir en positiv sammenheng mellom verdi og nytte, og størrelsen på nettverket, det vil si antall medlemmer. Med andre ord er nytten av å være en del av et stort nettverk, relativt større enn å være en del av små nettverk. Det er lønnsomt for annonsører å ha ekstremt store nettverk fordi nettverkene ikke har kapasitets- eller geografiske begrensninger. For forbrukerne er sannsynligheten for å treffe noen med dine interesser mye større jo større nettverket er. Derfor har både leverandørene og brukerne incentiver for å velge store nettverk, eller å knytte seg til nettverk som er i vekst. Per i dag (9 des) har Grey Collections instagramkonto 130 følgere og 241 liker dem på facebook. Nettverket er med andre ord lite, men har potensialet dersom de setter seg inn i hvordan man blir en del av et stort, relevant nettverk i de sosiale mediene.

I motsetning til en fysisk butikk vil prinsippet med increasing returns si at man tjener mer og mer penger desto flere som bruker tjenesten. Det kommer ikke nye tydelige kostnader til dersom du skaper en digital tjeneste. Det vil ikke koste dem noe mer å drive nettstedet om det er 100 eller flere 100.000 besøkende. Grey Collections må opparbeide seg mange besøkende til sine sider i sosiale medier og til etsy.com, og etter hvert til sin egen nettside. Fortjenesten kan altså være takløs, og ikke minst i stort sett kostnadsfri.

Ressurser

Dyktige mennesker motiverer hverandre til bedre handlekraft. Hver gang man gjennomfører noe, så motiveres de andre. Det er svært viktig at alle er villige til å vanne konseptet for at det skal blomstre.

Grey Collections består per i dag av to svært engasjerte jenter som styr alt. De lager produktene for hånd, de driver facebooksiden og instagramkontoen og dets konkurranser og lanseringer og de foretar alt det visuelle selv, så som bilder av produkter, videoer og design av logo. De har på alle måter fått til det visuelle bildet av merket, men mangler kompetansen om hvordan de skal gå fram for å få stor oppmerksomhet i de sosiale medieplattformene samt andre måter det er mulig å synes gjennom. De trenger hjelp med denne biten, da det er den eneste veien de kan gå da de ikke har egenkapital eller investorer til å vise seg fram på betalte måter. Det som derimot er helt klart er at jentene på ingen måte mangler engasjement. De er svært motiverte til å få til dette konseptet, og de har store drømmer. Men de trenger en tredjepart som har den digitale markedsføringskompetansen som trengs for å slå igjennom i de kanalene de ønsker.

10628524_716126175103744_8973689560242036083_n

Å velge retning

Forretningsmodellen er nøkkelen til hvilke sosiale medier Grey Collections bør bruke og hvordan de bør bruke dem. Den er også nøkkelen til andre viktige aktiviteter som bør gjøres ved siden av sosiale medier.

Forretningsmodellen til Grey Collections er å etter vært kunne starte sin egen nettside for salg, og øke oppmerksomheten rundt produktene via utvalgte sosiale medier for å få solgt mer fra etsy.com. Det er viktig at strategien er tilnærmet gratis, da Regine og Jeanette har et minimalt egenkapital. Derfor vil naturlig sosiale medier være den strategien de bør gå for, da søkemotorannonsering og banners ikke er noe de har råd til i første omgang. De er i en startfase, og trenger lage stor oppmerksomhet rundt merket.

Produkt

Når en driver nettbutikk er det viktig at potensielle kunder får et tilstrekkelig inntrykk av produktets kvalitet, da man fysisk ikke kan se eller kjenne på det. Grey Collection må ikke bare vise fram produktet i seg selv, men også ”in action”. Ved at jentene bruker sine egne hunder som modeller, både på bilde og i video, gjør at kunden kan få en bedre formening om hvordan produktet er. Videre bør det frontes at produktene er håndlagede! Dette sammenlignes ofte med kvalitet foran masseproduksjonens kvantitet. Produktet bør videre være noe kunden allerede etterspør og leter etter på nettet. Det finnes mange nettbutikker for hund, blogger, facebooksider og forumer som etterspør, prater om og viser frem produkter. Dette må Grey Collections bli en del av. Det beste er selvsagt å være alene om å tilby produktet, eller i vært fall at akkurat din måte å tilby det på, er originalt og ikke som andre. Grey Collections tilbyr på ingen måte et produkt som ikke eksisterer på markedet. Men hvordan konseptet er, vil påstås være originalt i sin klasse. Hundemote for små hunder er i dag veldig søtt, barnslig og i noen tilfeller nesten litt fornedrende mot hunden. Grey Collection er helt alene ( i vært fall slik jeg klarer å se etter reseach på den digitale arenaen) om å tilby et stilrent og delikat produkt til småhundseiere som ønsker å fremme en sofistikert hund. Dette gjør produktet mer eller mindre unik på gitt marked.

il_570xN.670443234_duvk il_570xN.670531297_t7c2 il_570xN.670566799_s62q

Pris

Problemet med prisfastsettelse på web er at man konkurrerer med leverandører over hele verden. Man må kunne tilby en konkurransedyktig pris på et helt annet plan. Samtidig er det et kjent faktum at jo mer unikt produktet er, jo mindre viktig er lav pris. Grey Collections sine produkter ligger på i snitt 150 kr. I Norge er dette en konkurransedyktig pris for et hundehalsbånd. Videre er produktet mer eller mindre unikt på sitt område. I tillegg bør det nevnes at håndlagede produkter generelt sees på som dyrere og av bedre kvalitet, da produksjonen ofte tar lengre tid. Så det at merket klarer å holde en konkurransedyktig pris er imponerende og kan være fordelaktig for mulige kunders valg, særlig nå i starten når merket ikke er kjent. Å ha en konkurransedyktig pris er spesielt viktig på web, da det i dag er usedvanlig enkelt å sammenligne priser mot lignende merker.

Plassering

Man ønsker å være så synlig som mulig for kundene på nettet. Derfor er posisjonering på søkemotorene viktig. Ettersom Grey Collections som nevnt tidligere ikke har ressurser til å betale annonser for å komme seg høgt opp på Googles søkemotor, må man istedenfor prøve å klatre i det organiske feltet. Dette tar tid, men er på alle måter verdt det hvis man lykkes. Både når det kommer til høyere klikkrate og fordi folk som søker informasjon generelt oftest stoler mer på det organiske feltet. Derfor må Grey Collections være nøye med hvilke sosiale medier de skal bruke, og hvordan de skal bruke dem i sin strategi. Vi skal se nærmere på måter de kan gå til veie senere. Plassering handler også om domene, og det bør brukes tid på domenestrategi. Grey Collections har kjøpt domene på nettsiden greycollections.com slik at de i fremtiden kan åpne sin egen nettbutikk.

Strategi

Grey Collections kan velge å kombinere ulike plattformer inne sosiale medier for å nå flere grupper. For å score høgt i googles organiske felt må de bl. a få andre til å dele linkene til Grey Collections. Prøve få relevante og viktige folk i denne bransjen til å anbefale dem, og få mange tilhengere på sosiale medieplattformer. For å bygge merket er det viktig at Grey Collections lær seg å snakke med målgruppene, og ikke til dem. Det er ikke bare sosiale medier som er tilnærmet gratis markedsføring som kan brukes i strategien. Det finnes også andre aktiviteter som de kan ta i bruk.

e-postmarkedsføring

Denne typen markedsføring er ekstremt viktig, og er både svært effektivt og billig! Studier har vist at denne typen markedsføring har høy avkastning. Det viser seg at for hver dollar du bruker i e-post markedsføring, kan avkastningen bli opp mot hele 57 dollar per e-post! Med denne typen markedsføring er det mulig å være både personlig og spisse budskapet til hvert enkelt kunde.

Så her tidlig i fasen bør jentene begynne å samle på seg e-poster. Dette kan gjøres via konkurranser på Facebook, høre med etsy.com, om de har en database med e-postadresser fra kunder som har bestilt, eller lagt et av produktene i handlekurven og så gått fra den. De trenger ikke finne så mange e-postadresser til å starte med, så lenge de setter i gang! Etter vært er det selvfølgelig avgjørende å ha så mange e-poster som mulig for å drive god e-postmarkedsføring. E-poster vil gjøre det mulig for Grey Collections å kommunisere med sine kunder på et helt annet plan. De kan flette inn navn og gjøre e-posten mer personlig ved å putte inn transaksjonsdata og kjøpshistorikk etter hvert som de får mer og mer data om sine brukere. E-postene kan også inneholde mulighet for videresending til andre og spredning til de sosiale medier som Grey Collections jobber med. Jentene kan selv følge med på hvem som videresender og hvem som mottar e-posten.

Hvordan e-posten er utformet er avgjørende for å få god effekt.  Det kan avgjøre om mottaker blir en bruker! Teksten må derfor være tydelig og relevant og ikke for lang. Kutt alle unødvendigheter! Den bør inneholde en lett synlig lenke til nettstedet deres. Tittel og navn i Fra-feltet er viktig og kan være avgjørende. Det må tydelig vises at mailen er fra Grey Collections. Teksten man skriver i emnefeltet må klare å fange mottakers interesse slik at de velger å åpne e-posten.

For å samle så mange e-poster som mulig kan de lage et felt godt synlig øverst på nettsiden hvor de ber besøkende om e-postadressen. Man kan ”lokke” kunden å melde seg opp ved å gi dem en gulerot, som for eksempel gratis frakt på neste ordre, eller 20 % rabatt på neste kjøp. Besøkende som legger igjen e-postadressen bør kort tid etter motta en velkomstmail med informasjon om nettstedet samt garanti på guleroten.

Dette er noe som absolutt bør være med i Grey Collections sin strategi. De kan for eksempel bruke tjenesten Campaign Monitor. Denne lar deg på en svært enkel måte designe og skreddersy e-post til kundene du ønsker å nå, og tjenesten er gratis i startfasen!

Badges

Badges er merker med logoen til ulike sosiale medier som du kan trykke på. Disse kan føre deg enten direkte til for eksempel Grey Collections facebookside, eller brukes ved å Like det produktet en ser på. Dette er en flott måte å få spredt kjennskap og markedsføring på om nettsiden. Ikke minst vil potensielle kunder føle seg tryggere på å gjennomføre et kjøp dersom de ser at produktet har for eksempel 256 likes, eller de kan gå inn og få mer informasjon om merket fra andre som har kjøpt i et nettverk. Etsy.com bruker badges, så jentene bør se nærmere på hvordan de kan utnytte disse til sin fordel.

fti

 

SEO
SEO er en forkortelse for søkemotoroptimalisering, og handler om å tilrettelegge nettstedet på en måte som tilfredsstiller søkemotorenes retningslinjer i tillegg til at det gir de besøkende en god og relevant opplevelse. Det handler også om å bedre plasseringen i de organiske søkeresultatene i søkemotorer som Google, Yahoo, Kvasir og Bing.

Man ønsker at Grey Collections sitt nettsted skal dykke opp så høyt som mulig i de ulike søkemotorene, fremfor alt i Google, da denne er mest brukt. Grunnen til at dette er ønskelig er at dersom man rangerer høyt på relevante søkeord, kan man få svært mye trafikk samt nye kunder og tilhengere til sine sider. Relevanse er nøkkelordet her. De nettsider som scorer høyest er de med mest tilgjengelig informasjon om det emnet det blir søkt på. Google rangerer naturlig de som klarer dette høyest, og de tar blant annet følgende faktorer i betraktning:

  1. Linker fra andre nettsteder (blogger, forumer, facebooksider, nettsider etc). Hvis mange nettsteder linker til Grey Collections sine nettsider og anbefaler denne til dens tema/marked, vil Google ta dette i betraktning.
  2. Relevant og brukervennlig innhold. Innholdet må være god skrevet! Man må bruke et tydelig og forståelig språk og man må ha relevant informasjon innenfor temaet.
  3. Teknisk oppbygging. Nettsidene må være bygget på en skikkelig måte slik at kunden forstår den og finner lett fram til det hun leter etter.

I utgangspunkt hadde det beste vært å finne noen som virkelig har kompetanse innenfor SEO. Dette har ikke Grey Collections ressurser til akkurat nå (hvis de ikke klarer å blinke litt med øynene mot en venn/bekjent som kanskje har kompetansen som skal til, de er to sjarmerende damer) men det finnes ting de kan gjøre selv.

De kan starte med å se til at man lager godt og seriøst innhold på sine sider, og kutter bort alt unødvendig innhold. Videre bør de bruke nøkkelord som de ønsker skal bli funnet i Google. Dette kan være i overskrifter, i linker og innflettet i teksten på sidene deres. En annen ting de kan gjøre er å bruke viktige nøkkelord i tittel-tagger (teksten øverst i det blå feltet på nettleseren når man besøker en nettside). De kan også bygge linker selv, og se til at alle kunder, leverandører, samarbeidspartnere, ja, alle de føler er relevante, linker inn til deres nettside. Det er viktig at andre som linker til deg bruker viktige nøkkelord i selve linkteksten. De kan også registrere firmaet på Google Places og installere Google Webmaster Tool. Det vil kunne fortelle dem alt som er feil med nettsiden, hva de rangerer på og hva de bør gjøre for å forbedre nettsiden. Grey Collections har kjøpt domene på greycollections.com, men driver per i dag nettside via etsy.com.

Sosiale medier

Instagram

Her er det viktig å dele, men også å like og kommentere andre! Dette kan ta tid, men kan være verdt det. Hva en skriver under sine bilder er svært viktig. Jeg vil her ta instagramkontoet @shopebbo som et eksempel. Shopebbo er en nettbutikk som har tilspisset seg på klokker og armbånd med et originalt utseende. Kontoen har over 349 000 følgere. Deres teknikk er blant annet å skrive ”Hashtag a friend that would love this watch!” eller ”Which one is you´re favorite?”, og de nevner alltid sin nettside. Nå rundt jul kunne man lagt til en tekst som: ”Give you´re dog something delicat for christmas. Let her shine like you do.” Få folk til å dele et bestemt bilde med #greycollections i håp om å vinne et produkt. Her kan også konkurranser kjøres. ”Slik herre, slik hund” eller, ”Like dame, like dog” hvis en ønsker å nå world wide. Få folk til å dele bilder sammen med sine hunder. Kåre en vinner som får velge et produkt fra nettbutikken. Man må være kreativ og analytisk, og henge med på hva som fungerer og ikke.

Facebook

Grey Collections kan bruke annonseringstjenesten på sin bedriftsside istedenfor å bare legge ut informasjon direkte på siden. I annonsene kan de lage konkurranser, tilbud og happenings som gjør det lettere for folk å like og dele med sine venner, som igjen vil dele til sine venner på Facebook. Slik vil informasjonen spre seg raskere til flere mennesker. Det kan også bli satt opp mot Instagram.

Blogg

En god, relevant blogg kunne være noe Grey Collections kunne satset på. Slik kunne de også nå flere nettsamfunn med interesse for hund. Regine, som driver aktivt med hundeutstilling og har vunnet flere priser, kunne ha snakket om dette og på den måten nå ut til et større nettverk. Regine viser seg i tillegg å være svært flink med den visuelle delen, og tar fantastiske bilder, noe som kommer godt med i en blogg. Her har hun også mulighet til å legge til lenker til de som er interessert. Lenkedeling øker sjansene for å klatre i Google´s organiske felt! Husk, bloggen bør ikke være en arena for salg, men en arena hvor Regine kan dele informasjon, vise bilder og snakke om hund, og la nettsamfunnet gjøre opp sin mening og spørre hvor hun har fått tag i produktene på bildene. Videre kunne de også ha prøvd seg på å få de store hundebloggerne med mange lesere til å anbefale produktet gjennom bloggene sine gjennom lenkedeling. De kunne startet med å spørre listen på www.vimedhund.no/hundeblogger.

10007019_643607182355644_2013857991_n  1911971_644443218938707_931502343_n 10251886_649936521722710_8117392907069063033_n

Suksessfaktorer

Det vil være avgjørende for Grey Collections å lykkes med strategien, og at alle de tiltakene de velger å sette i gang gir dem et større nettverk og mer synlighet, slik at de kan bli ranket høyere på google´s organiske felt og på den måten få mulighet å selge flere produkter til et større nettverk. Dette krever et stort engasjement og ønske om å lykkes, men også kompetanse innen SEO og hvordan man lykkes innen sosiale medier.

Takk til:

Regine Jensen for tilliten og lån av bilder fra facebook og instagram

Inspirasjon:

http://www.websuksess.no

http://hanspetter.info/2011/02/uskrevne-regler-for-a-lykkes-med-sosiale-medier/

Reklamer

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s