Lenkebygging for nybegynnere

Innledning

Dette innlegget vil ta utgangspunkt i at man allerede har designet en god, relevant nettside med godt innhold, og skal ta steget videre for å synliggjøre seg selv. Innlegget vil ha til formål å guide nyetablerte, norske nettsider, uavhengig av budsjett, gjennom viktigheten av god lenkebygging.

Det jeg har tenkt å si om nettsiden er at en må bruke tid og innsats på å gjøre den så fullstendig som mulig. WordPress anbefales for eksempel som et av de mest optimale verktøyene for å få gode plasseringer i Google. WordPress er i tillegg etter manges mening ikke bare den beste løsningen for nybegynnere, da det er veldig brukervennlig, men har også størst utviklingspotensial når det kommer til kommunikasjonsløsninger. Dette gjelder både innen mobil og sosial onlinemarkedsføring. For de forsiktige vil WordPress være en veldig god start.

 Hva er SEO og hvorfor jobbe med det? 

SEO Wordcloud

Kort fortalt er søkemotoroptimalisering en prosess som bidrar til en høyere rangering i søkemotorene på relevante søkeord. Det handler også om å tilrettelegge nettstedet på en måte som tilfredsstiller søkemotorenes retningslinjer i tillegg til at det gir de besøkende en god og relevant opplevelse. Man strever etter å bedre plasseringen i de organiske (ubetalte) søkeresultatene i søkemotorer som Google, Yahoo, Kvasir, Bing og andre. Ettersom Google dominerer markedet med en betydelig, nesten altetende markedsandel er det kun denne søkemotoren vi fokuserer på i dette innlegget.

Ved å søkemotoroptimalisere nettsiden din kan du få hundrevis og til og med tusenvis av gratis besøkende til din nettside ukentlig, men bare hvis du har bestemt deg for å gå inn å gjøre deg godt kjent med dette svært omfattende fenomenet.

 Intro Lenkebygging                                                                                                             

Når du føler at alle sider på din nettside er ”perfekte”, er det på tide å sette i gang med den tunge delen av jobben. Nemlig å prøve å få andre nettsteder til å lenke inn til alle dine undersider med det/de søkeord eller søkefraser du ønsker å komme til toppen av søkeresultatene med.

Lenkebygging er en av de viktigste men også mest utfordrende områdene innen SEO. For å virkelig kunne sette seg inn i dette må du være villig til å lære om og mestre flere områder. Man må ha tålmodighet, og prøve å ikke falle for raske fristelser, som black hat SEO, noe vi skal komme tilbake til. SEOére som gjør det godt i dag er de som er opptatt av at innholdet er seriøst, og som bruker tid, penger og erfarenhet i deres arbeid med lenkebygging. Grunnen til at dette er så viktig er fordi Google verdsetter alt som har å gjøre med kvalitet foran kvantitet. De ønsker at brukere virkelig skal finne relevant informasjon om det vi faktisk søker på. Det er ikke lett å skape disse gullenkene som får alle viktige nettsider til å ville dele den med sitt nettsamfunn. Når du får disse lenkene til, vil resultatene være fantastiske. Det vil kunne øke ditt salg, gi deg leads og din nettside vil komme i rampelyset.

Litt om Google AdWords

For å kunne havne høyt opp i Google sitt organiske felt trenger du å vite hva folk søker på. Dette vil du finne lettest, raskest og ikke minst billigst ved å kjøre en AdWords-kampanje hvor du tester ut ulike søkeord. Keyvord Planner er et verktøy fra Google for brukere av AdWords. Dette verktøyet gir deg forslag til søkeord samt hvor mange som bruker et bestemt søkeord hver måned. Du kan justere ditt budsjett selv, da du bare betaler for antall klikk på din annonse. Annonsen din blir i tillegg vist lengst opp eller til høyre for det organiske feltet. Det er mange som ønsker å legge ut annonser, så konkurransen mellom annonsørene fungerer derfor som en auksjon der både kvalitet og hva du er villig til å betale bestemmer annonseplasseringen. Man skulle tro dette bare handler om penger, og at de rikeste vinner, men Google er svært opptatt av relevante søkeresultater. Du kan ikke betale deg til topplassering. De beste med mest relevante annonser premieres med bedre plassering og lavere kostnad per klikk. Hvis du har litt penger, anbefales det på det sterkeste å prøve seg frem her. Du får en innsikt i hvilke søkeord som passer ditt konsept.

 

Hvordan please Google                                                                            

Dersom du er nybegynner innen SEO er det noen fundamentale områder du må innom først for å virkelig forstå dette. Google bruker lenker som stemmer, som representerer internettdemokratiet og dets synspunkter om alt mellom himmel og jord. Stemmene bestemmer hvilke nettsider som er populære, relevante og trygge.

Algoritme

Google sine muligheter til å koble data er en svært fin kunst, der komplekse algoritmer skaper nyanserte evalueringer av nettsider, basert på hvor bra innholdet er. Gjennom lenker som deler og blir delt kan Google analysere populariteten til din nettside basert på antall nettsider og populariteten til disse som lenker til deg, men de beregner også tillit, autoritet og spam. Troverdige nettsider har nemlig en tendens til å lenke til andre like troverdige nettsider mens sider som spammer ofte har svært få lenker, om noen i det hele tatt, fra populære nettsider. Fokuseringen på bruk av algoritme samt analyser av lenker gjør at fokus på ærlighet og moral blir svært viktig når man bygger lenker. Ærlig lenkebygging blir altså noe av det viktigste du kan gjøre dersom du vil ranke høyt i søkemotorene.

Hva som avgjør lenkens viktighet                                                                                      

Før du setter i gang med lenkebyggingen er det viktig at du forstår hva det er som avgjør at en lenke blir valgt ut som viktig av Google. De bruker nemlig lenkene på forskjellige måter. Vi på denne siden ser selvfølgelig ikke hele bildet om hvordan de gjør dette, men man kan likevel gjøre seg oppmerksom på noen ting. Nedenfor har du noen eksempler.

 

Global popularitet: Jo mer populær en nettside er, desto flere nettsider vil lenke til denne siden. Lenker fra denne siden betyr noe for allmennheten. La oss ta Wikipedia som et eksempel. De har flere tusener som lenker til dem hver dag. Nettdemokratiet har stemt på Wikipedia som viktig og populært. En side med autoritet. Dermed gir også Google dem autoritet. For å oppnå tillit og autoritet hos søkemotorene trenger du hjelp fra andre. Lokal/emnespesifikk popularitet: Det er tydelig at lenker fra nettsteder innenfor et emnespesifikt område betyr mer enn lenker fra generelle, off topic nettsteder. La oss for eksempel si at ditt nettsted selger superundertøy. At Norsk jeger- og fiskerforbund deler dine lenker med sitt nettsamfunn ville bety mye mer for deg enn at Norges Svømmeforbund gjør det samme. Informasjonen må være relevant for nettsamfunnet som ser det. Ankertekst: En lenke er som nevnt en referanse til en annen side eller et annet dokument. Ankerteksten i en link er teksten som beskriver for Google hva som befinner seg på siden man linker til. Google bruker dette som et viktig signal for rangering i søkemotoren. Derfor blir ankerteksten viktig faktor. Under kan du se hvordan koden bak en link blir bygd opp.

standard-link

 

 

Hvis mange lenker peker til et nettsted med de rette søkeordene, er det høy sannsynlighet for at denne siden vil rangeres høyt på grunn av et målrettet og tydelig uttrykk i ankerteksten. TrustRank: Internett inneholder som alle vet enorme mengder med spam. Noen mener at hele 60 % av nettsidene er spam! For å få unna irrelevant innhold bruker Google systemer som måler tillit. En av algoritmene til Google heter TrustRank, som er en måte å gi troverdighet til et nettsted eller en domene, og forhåpentligvis vil jo et troverdig nettsted rangere bedre hos Google. For å få tillit må du altså prøve å få andre nettsider med tillit til å lenke til deg. Eksempler på slike domener kan være universiteter, offentlige nettsider, kjente organisasjoner og andre populære sider det hadde vært en fordel hvis de linket til deg. Ditt nabolag: Spamlenker går oftest begge veier. En nettside som lenker til spam får altså mange spamsider som lenker tilbake. Google går inn å ser på helheten av disse lenkene. Man kan si de kjekker ut nabolaget din nettside vistes i. Det er derfor viktig at du nøye og gjennomtenkt velger hvilke nettsider du ønsker å lenke til! Det vil si, du velger selv om du vil bo i slummen i Rio de Janeiro eller på Upper East Side på Manhattan, bare for å sette det på spissen. Freshness: Lenkenes popularitet har en tendens til å forfalle over tid. Det vil ikke holde å bare dele og få lenker her og nå og tro at det rekker. Lenkebygging er akkurat som muskler; man må vedlikeholde arbeidet for å se like bra ut. Google går etter freshe lenker når de dømmer nåværende relevans og popularitet. Deling i de sosiale mediekanalene: I de senere årene har det vært en delingseksplosjon av innhold i de sosiale mediekanalene. Selv om Google behandler disse kanalene annerledes, legger de likevel helt klart merke til denne trenden. Det har vært en del diskusjon blant søkemotorspesialister hvor vidt man skal koble slike kanaler inn i algoritmen, men man kan ikke benekte for at de teller! Sett gjerne i gang med å få folk til å like siden din i Facebook, Twitter, LinkedIn eller andre sosiale medier du mener at ditt konsept passer i. Men vær forsiktig med å terrorisere vennen dine. Du skal ydmykt gjøre de oppmerksom på at du har en nettside, og så er det opp til de å bestemme selv om de liker den eller ikke.

Andre tips til bedre rangering

Her er noen små tips som man kanskje ikke alltid tenker over når man er nybegynner i dette faget, men som gjør store forskjeller!

 Søkemotorvennlige adresser

Se til at du velger et system som leverer søkemotorvennlige adresser! En søkemotorvennlig nettadresse bør helst se slik ut:

http://www.rtindholm.wordpress.com/nettverkseffekter-storrelsen-teller/

og ikke se ut som for eksempel dette:

http://www.rtindholm.wordpress.com/index.php?menuid=173&expand=1,836,142

Små ting som dette kan være svært viktig og avgjørende. Pass på at du tar i bruk et slikt system, som lager adresser som inneholder søkeordene dine direkte i adressen til siden.

 

Overskriften bør ha med søkeordet.                                                                                  

Overskriften, eller sidetittelen, vil havne i søkeresultatene når folk søker og blir derfor det samme som overskriften i en annonse. Du må altså bruke tid på å utforme overskriften slik at folk får lyst til å klikke på den. Du må tenke nøye om hva du skriver, å gjøre folk fristet til å klikke på akkurat din annonse av alle annonser.

 google-adwords-sitelinks

Bruk søkeordet/frasen nedover i teksten                                                                                               

Altså bør du unngå å ha noe mer enn ett søkeord for hver side. Da får du optimalisert innholdet til hvert enkelt søkeord. Det blir i tillegg mye lettere for Google å finne ut av hvilken av dine sider som handler om hva. De matematiske algoritmene finner lettere ut hva en side på nettet handler om dersom søkeordet blir brukt kun på den siden det skal brukes på.

 

 Fremgangsmåter 

Man kan ikke si nok hvor viktig del lenkebygging er innen SEO. Selv om det er den mest avgjørende delen for å lykkes er den som sagt også den mest utfordrende også. Det kreves evner som kreativitet, tålmodighet, en drivkraft av stål og et pågangsmot til de grader. Ingen lenkebyggingskampanjer ser like ut og måten du bygger linkene på avhenger like mye av ditt nettsted som av din personlighet. Du må være sikker på hva det er du vil at din nettside skal representere, men du må også finne ut av hvem du er og hvordan du kan representere din nettside på en tillitsfull og god måte.

Målet ditt med lenkebygging burde være å forbedre nettstedets synlighet slik at kunder kan finne deg enkelt når de enn ønsker det, og du må vinne Googles tillit for å få dette til. Google ønsker at lenker skal oppstå så naturlig som mulig, og det er på lang sikt den beste måten. En generell regel bør være å tenke stort. Bygg en så stor og varierende linkprofil som mulig da dette bringer de beste søkemotorresultatene.

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring kan praktiseres på ulike måter. Vi begynner med måten det bør praktiseres på, og går over til de litt mer ”shadye” måtene etterpå.

Godt innhold gir naturlige lenker  

Som navnet antyder er dette lenker som gis naturlig av nettsider som ønsker å lenke til ditt innhold eller selskap. Disse lenkene krever ingen spesifikk handling fra deg i seg selv, men du må være forberedt på å måtte skape materiale med høy verdi, det vil si svært godt, relevant og spennende innhold, og du må ha en evne til å kunne skape bevissthet rundt det. Ha rett og slett fokus på å skape kvalitetsinnhold. Innhold som folk ønsker å lenke til, fordi det er til nytte og tilfører en verdi for dem. Dette er noe Google strever etter, alle dager i uken.

Det er ikke lett å lage innhold som skiller seg ut i dagens nettjungel. Man må virkelig gi alt og litt til, og så litt til igjen. Du må tenke på at det vil bli en styrke for deg å være flink i dette, og ikke minst vil det sikre god lenkebyggingsskikk i framtiden. Godt innhold lager du ved å fortelle din historie på en åpen og ærlig måte. Du må snakke dine kunders ”språk” for å kunne bli forstått av dem, og gi dem det de vil ha! Og når det kommer til å gi: Gi ubetinget! Del med hjertet! Innholdet må være fullstappet med snop som målgruppen har lyst å knaske i seg. Et unikt innhold vil gjøre at folk deler det med sine venner.

Det krever en heftig reseach på målgruppen din for å virkelig vite hva de vil ha. Det er slik kvalitetsinnhold skiller seg ut. Bare når du kjenner din målgruppe, vil du forstå deres problemer og behov. Dermed vil du være i stand til å hjelpe dem. Når du vet hvordan du kan hjelpe dem, presenter deg selv som en de kan stole på.

Hvis din strategi av innholdsmarkedsføring tilnærmer seg målgruppen på denne måten, vil du garantert se at det du driver med vokser seg sterkere, bli anbefalt av andre som liker din nisje og du vil få flere kunder/tilhengere uten å bedrive noen som helst form for markedsføring.

White Hat SEO

Hvithattene følger søkemotorenes guidelines. Man prøver på å optimalisere i tråd med retningslinjene Google har, og ønsker å dele så godt og relevant innhold som mulig. Man kjører med rene URLer, optimaliserte titler (som vi har snakket om tidligere) og man lager gjerne nettstedskart som man gir til Google, slik at de får indeksert alle nettsidene på et nettsted, og man har lenker fra andre relevante og populære nettsider. Videre sørger man for å ha god inndeling av innhold, og at man har gjort grundig reseach på ord og fraser som brukere vil søke på i innholdet man skriver.

White hat SEO er en god og langsiktig løsning for jevn og stabil trafikk fra Google dersom man lykkes i arbeidet. God søkemotoroptimalisering er imidlertid ingenting man får gjort unna over natten, så man må ta tiden til hjelp og ikke bli demotivert om resultatene uteblir i begynnelsen.

Black Hat SEO

Sorthattene kaller man de som bruker ”ulovlige” metoder og skitne triks for å kunne ranke høyere på kortere tid. Metodene er vel ikke ulovlige per juridisk definisjon, men de er svært umoralsk, skitner til internett og bryter helt klart med Google sine retningslinjer. Hensikten er å manipulere søkemotorene.

 

black-hat-seo

 

 

For å øke søkerelevansen kan man blant annet gjøre dette ved å sende flere tusenvis av lenker i ulike format til en nettside med lav kvalitet og irrelevant innhold. Å bruke usynlig tekst er en annen variant. Da bruker man en skriftfarge som er den samme som bakgrunnen på nettsiden. Da er det mulig å pøse på med søkeord uten at noen klarer å se det, med unntak av Google. Black Hat SEO kan også dreie seg om å sette opp spamroboter som spammer linker til tusenvis av andre nettsteder, eller å hacke seg inn på nettsteder for å legge inn linker. Videre velger noen å presentere en side når Google kommer for å indeksere den, og en annen som de viser til vanlige brukere. Noen kreerer til og med massive nettverk av fiktive spam-sider som alle prøver å dra en nettside med dårlig kvalitet opp ved å linke til den, og det kan til og med dreie seg om salg og kjøp av linker.

Vi kan si at Black hat SEO er en betegnelse på metoder som praktiseres i skyggene, hvor målet er å ranke høyest mulig gjennom å bryte Google sine retningslinjer.

Konsekvensen av å bruke slike triks dersom man blir tatt, er i verste fall at hele nettstedet blir fjernet fra indeksen på permanent basis. Det betyr i prinsippet ”ha det bra”. Slike metoder vil svartliste deg hvis du blir tatt.

Strategier for lenkebygging

Her er noen strategier som bør følges for å oppnå suksess innen lenkebygging. Disse eksemplenene er helt klart ting du kan ta for deg selv, så lenge du tenker igjennom vær beslutning før du tar en endelig avgjørelse.

 

 Få dine kunder/partnere til å lenke til deg

Har du fått deg partnere som du jobber sammen med regelmessig, eller lojale kunder som elsker din nettside? Bruk dette til din fordel gjennom at snakke med dem. Send de en partnerskaps-badget, altså grafiske ikoner som lenker tilbake til din nettside fra deres.

Lag deg en blogg                                                                                              

Sett opp en selskapsblogg og gjør den til en verdifull, informativ og omså underholdende ressurs der brukere kan snappe opp det lille ekstra. Innholdsdeling og lenkebygging via blogg er blitt så populært og verdifullt at til og med ingeniører på Google anbefaler dette personlig. Blogger har den unike evnen til å bidra med ferske oppdateringer og helt nytt materiale på en konsistent basis. Man kan også holde viktige samtaler og dele lenker med andre relevante bloggere.

Lag innhold som inspirerer

Lag innhold som inspirerer til viral deling og naturlig lenking. Utnytt gjerne aspekter som nytteverdi, informasjonsdeling og ikke minst humor for å skape en viral effekt. De som ser innholdet som nyttig vil dele det med sine venner, som igjen deler med sine venner. Dette er hva man kaller høykvalitets stemmer. Folk deler det fordi det engasjerer dem.Denne typen naturlig deling er uvurderlig når man bygger tillit, autoritet og rangeringspotensial.

Vær en nyhets-guru!                                                                                         

Å få oppmerksomhet av pressen, bloggere og nyhetsmedier er en svært effektiv måte å få lenker på. Noen ganger er dette så enkelt som å gi bort noe gratis, lansere et nytt produkt eller si noe kontroversielt.

Avslutningsvis  

Lenkebyggingsaktiviteter avhenger selvfølgelig i stor grad av hvilken type nettside du har. Dersom du er usikker på hvordan du skal gå frem med akkurat ditt konsept, søk på andre sider i din kategori og se hvordan de gjør det. Du kan også søke på søkeord og fraser som er relevante for ditt konsept. Om du finner nettsider her som ikke er direkte konkurrenter til deg, send de en mail eller ring de. Fyll ut elektroniske skjemaer på deres nettsider. Få kontakt med dem!

I alle slags bedrifter går store deler av markedsføringsbudsjettene deres til søkemotoroptimalisering. Dette gjør at det er en enorm konkurranse mellom bedrifter om å ligge i toppen. Det er ingen tvil om at SEO har blitt big business over hele verden og profesjonelle SEO eksperter lever godt på å hjelpe bedrifter med dette. Som nybegynner i feltet med et lite budsjett, kan det være vanskelig å finne eksperter som er villige til å lære bort eller ta deg under sin vinge. Ingen vil dele hemmeligheter som innbringer store cach.

Istedenfor kan du være din egen SEO ekspert! Les blogger rundt temaet. Følg relevante Facebooksider. Se små gratisseminarer på Youtube. På den måten vil du sikre deg kontroll over de viktigste nøkkelfaktorene for din egen suksess! Dette kan ikke understrekes nok. Bli virkelig god på SEO.

Husk også at Google er veldig stille om hvilke kriterier de vurderer for å rangere websider. Prøv å heng med i de store trendene rundt temaet, hvis noe konkret endrer seg i retningslinjene. Vi har likevel gått igjennom mange indikasjoner på hva som er best praksis for å nå toppen. Lykke til!

ınspirasjon:

Fried, Jason & David Heinemeier. Rework.

Arne Krokan sin bok Den digitale økonomien.

http://moz.com/blog

http://kunnskapssenteret.com/lenkebygging/

http://www.trondlyngbo.no/blogg/sokemotoroptimalisering/viktig-vite-om-lenkebygging/

http://www.nettbladet.com/seo/internet-marketing-seo-guide.html

http://www.progress-digital.com/when-national-companies-try-to-appear-local-online/

http://backlinko.com/link-building

Én kommentar

  1. Kjetil Sandengen

    Her var det mye nyttig info! Er veldig enig med deg i at lenker fra populære og relevante nettsider vil være enda mer atraktive mtp. pagerank. Jeg har også en blogg som ser på en del relevante emner. Kanskje den kan være interessant for deg eller andre lesere. http://digitalmarkedsforing.wix.com/2015

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s