Min nakne uperfekte mammakropp

Vår kropp er vårt tempel. Vi må ta vare på den og dyrke den, gi den rett kost og røre på den slik at den ikke dabber av og blir feit og samler på seg en haug med sykdommer. Fedmen øker, og den vil koste vår generasjon mange penger og mange liv.

På den andre siden vokser det frem et overdrevent press om å skulpturere våre kropper til et innsides nivå. Det er nesten ikke rom for vanlig hederlig trening og et kosthold som ikke kan skryte på seg harstaggene #cleaneating eller #fitfood. Særlig (men selvfølgelig ikke bare) er presset på nybakte mødre. Vi skal helst se ut som om vi bare har vært på en spatime når vi har kommet oss hjem fra sykehuset.

Dette innlegget skal ikke være en preken om hvor viktig det er å komme seg i form igjen etter fødsel. Det er nok med slike artikler og blogger på nettet. Det er heller ikke en preken om hva slags kosthold du bør ha under og etter fødsel. Det er det allerede en haug med eksperter og alternative ”rådgivere” som vet noe om. Jeg skriver dette mest fordi jeg har begynt å få kommentarer på hvor tynn og veltrent jeg er blitt etter to fødsler. Jeg vil bare vise hvor lite «perfekt» min kropp egentlig er når klærne ikke er på. Jeg vil vise at uansett hvor mye du trener og hvor bra kosthold du har, så er der prosesser som ikke kan påskyndes etter en eller flere graviditeter, og at det fan meg må få lov å være slik.

Mitt fokus i dette innlegget vil ligge på en av de kroppsdelene jeg tror de fleste kvinner, gravid eller ikke, sliter mest med. Nemlig magepartiet. Jeg vil også bruke noen linier på ytterpunktene som jeg tror er viktig å sette litt fokus på når det kommer til mammakroppen.

De to ytterpunktene

Det er mange måter å ødelegge sin kropp på, og ytterpunktene for meg er ganske fascinerende. Jeg er vel som alle andre; for en sunn kropp, og min mening er at det er viktig at vi som gravid og som mamma tar vare på den på en måte der vi selv føler oss tilfredsstilt med den. For oss selv og ingen andre.

Jeg er i mot at graviditet er en unnskyldning for å spise all mulig drittmat og svelge det ned med cola. Jeg har vanskelig for å forstå denne typen oppførsel. I tillegg når det blir klaging og syting om hvor vanskelig det er å gå ned kiloene igjen. Noen ganger blir jeg fascinert over alle disse ”kom i form”- forumene. Disse damene som bare ikke klarer å slutte å drikke 1,5 liter Cola om dagen alle dager i uken. ”Huff, jeg tok mot til meg, og skulle slutte med det i går. Men akk, så ille det gikk med den saken i dag.” Svarene på disse trådene er oftest ”Jeg vet akkurat hvordan du har det! Du er ikke alene! Her gikk det ned en hel pakke safarikjeks i dag! Huff, at det skal være så vanskelig.” Dette er jo et kom i form- forum. Ikke et medlidenhetsforum. I mitt hode er det ikke så vanskelig. Du har egentlig to valg. Aksepter at du ikke er interessert i å komme i form igjen, eller slutt å stoppe colaen i handlekurven. Den havner ikke der av seg selv. Jeg er 100 % sikker på at noen vil irettesette meg for å si ting som dette. At alle ikke har samme utgangspunkt. At folk har forskjellig selvdisiplin. At noen har bedre gener. At hvem er jeg som kommer her og tror at jeg vet hvordan alt funker. Og det er nok sant. Jeg bør kanskje se flere nyanser. Men i MITT hode har vi alle en egen vilje og sunt fornuft til å velge mellom hva som er bra og hva som er dårlig for oss selv. Ikke minst bør vi velge det rette valget for våre barns skyld. De lærer etter oss. Og som sagt. Det er helt greit at man spiser mye dritt og velger å ikke trene. Jeg ser hvor behagelig det må være. Men for meg blir det litt merkelig å klage over sin situasjon.

På den andre siden tar det jo helt av andre vei. Presset om å se best mulig ut under og etter fødsel er helt galet. Jeg leste en artikkel om en lege som hadde hatt gravide pasienter som lurte på om de kunne begynne å røyke under svangerskapet for å kunne få et mindre barn, og på den måten en mindre mage slik at de kom seg raskere i form. Verden er en syk, syk plass. Kan man koble inn barnevernet før barnet er født? Er det mulig å gjøre det? Mammaer som konkurrerer med sine medgravide om å trene mest mulig og hardest mulig under svangerskapet for å så oppleve en forferdelig fødsel fordi bekkenet er for stramt og man havner på keisersnittbenken. Når man slanker seg under svangerskapet for å prøve å få babyen under 3000 gram ved fødsel. Når det går for langt. Når de allerede vakre veltrente fotballfruer retusjerer sine bilder etter fødsel. Dette jaget på status, avund og perfekthet.

I mine øyner er begge disse ytterpunktene like farlige for både barnet og deg selv. Din kropp mår ikke bra av å være i noen av disse kategoriene.

IMG_6392IMG_6393

Meg ca 4 mnd etter fødsel nr 2. Har fortsatt ikke fått tilbake midjen.

Mine mål med min kropp

Målet var i bunn og grunn å komme i alle klærne mine igjen, slik at jeg slapp å handle inn en ny garderobe. Målet har, som ofte skjer, blitt utvidet til noe mer enn bare garderobeissues. Jeg bygger opp kroppen igjen. Jeg kjenner virkelig hvordan jeg blir sterkere i bein og rygg. Jeg svever opp trappene på en helt annen måte. Jeg springer for å rekke trikken uten å puste. Jeg begynner å se musklene gjennom huden og jeg har nådd min «normalvekt» før fødsel. Jeg tenker klarere, føler en helt annen energi og jeg kjenner ikke mine gamle arbeidsskader i kroppen på samme måte. Treningen har bare ført med seg gode ting, og jeg er stolt av kroppen min.

IMG_8750 IMG_8868

Jeg trener i gjennomsnitt 4 ganger i uken. Cardioen innholder mye intervalltrening for tilfellet. Ellers går det på løsvekts styrketrening og en del TRX. Jeg har også lagt om kostholdet. Min ”diett” er vel egentlig bare å spise kun når man er sulten. ”Alt med måte” og ”yte for å nyte”. Jeg har byttet ut frokostbrødet med supersmoothie. Jag handler inn så mye kvarg jeg bare klarer når jeg er i Sverige og jeg spiser proteinshakes og andre supplementer før og etter trening. Alkoholinntaket er betraktelig mindre (men det kommer vel automatisk med to småbarn i hus)….. Men jeg sier ikke nei til is en varm sommerdag eller kake i gebursdager. Jeg spiser godteri med mine barn på lørdager. Alt med måte, rett og slett.

IMG_8913 IMG_8934 IMG_8208IMG_8719

Magen

«Hva fan er det her, bare masse skrytebilder.» Det tenker dere. Ingen fatter hva jeg prøver å få frem. Tingen er den at jeg også har disse bildene i mine arkiver. De er tatt i samme periode som bildene ovenfor.

IMG_8209IMG_8743IMG_8720IMG_8742

Min yngste sønn er nå 11 måneder. Min eldste er 2, 5 år. Huden får naturlig nok kjenne på et par spenninger under tiden man går gravid, uten tvil. Jeg var flere ganger sikker på at jeg ville rakne da jeg gikk høygravid. Jeg kunne holde litt angstladet rundt magen min for å være sikker på at jeg rakk å fange barnet i luften hvis magen skulle eksplodere. Vi er alle forskjellige og det er individuelt hvor store våre mager blir under graviditeten og hvor raskt kroppen den klarer å dra seg sammen igjen. Likevel føles det ut som at det nesten ikke er akseptert å ha litt hengmage og strekmerker. Ingen klarer å vente på prosessen der de rette magmusklene og huden må få lov å dra seg sammen. Jeg lurer ofte på i hvor stor grad jeg blir påvirket av alt dette perfeksjonshysteriet rundt meg. Jeg liker det ikke, men jeg er jo bare et menneske som alle andre, som påvirkes av våre omgivelser. Jeg merker at jeg føler at det vil bli litt slitsomt å sitte i bikini på stranden nå til sommer. Jeg har jo nådd mine mål, så hvorfor føler jeg slik? Min issue har helt klart vært magen min. To tette fødsler har satt sine spor rundt dette kroppspartiet.

IMG_8886 IMG_8888

IMG_8762IMG_8845

Men vet dere hva. Jeg tenker, what the heck. Dette er min mage. Den har skapt og født frem to små engletroll (synes det er et passende ord på dem). Jeg har iallefall ikke kastet meg i sofaen, men har prøvd å gjøre en innsats for å komme i form igjen, og jeg er egentlig veldig stolt over min uperfekte kropp. Mine flaws og skavanker viser jo bare hvem jeg er og hva jeg har klart.

Jeg håper at det er flere damer der ute som føler det samme som meg!

Ha en flott dag videre 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s